Tuesday, February 1, 2011

Membingkai Kenang

Jambatan Segamat 1

Air alam yang terempang lama mulai mengguyuri lantai Segamat semenjak pagi Ahad lalu.  Lebatnya berlainan dan garang sekali. Ternyata amarahnya merong-rong sungai termuntah, longkang melimpah dan parit pula menjelma segara bergelora.  Banjir yang sepatutnya melanda akhir tahun lepas kesasar ke awal tahun 2011.

Gambar di atas diambil dari akhbar BH hari ini.  Jambatan Segamat 1 melimpah.  Paras bahaya 9.1 meter dilepasi dan air berona 'teh tarik' cair menggenangi bandar Segamat.  Kg Abdullah dan Kg Jawa adalah dua kawasan yang paling teruk dilanda banjir, ia mencecah kedalaman 1.5-2 meter.  Banyak harta benda dan kediaman serta premis perniagaan menjadi mangsa air banjir ini. Kerosakan dan kerugian amatlah besar.

Mujur mentari mulai menyinar dan menghangatkan pagi hingga membawa ke petang hari Selasa.  Namun air bah mengambil masa untuk surut dan kerja-kerja pembersihan hanya boleh dilakukan setelah banjir telah berakhir dan bekalan air dan elektrik sudah kembali normal.

Hanya kesabaran, kesyukuran dan keredaan mampu membawa kita mengharungi bencana ini. Mujur tiada nyawa yang melayang. Pada waktu-waktu begini, air minuman dan makanan yang dinikmati terasa lazat dan menyamankan.  Nikmat dan keinsafan yang sukar untuk dilukiskan. Syukur pada-Mu Tuhan. 

2 comments:

Rusdi Abd Rahman said...

Tuan Ainol,
Semoga masyarakat di Segamat tabah dan penuh semangat menghadapi saat-saat kesukaran yang melanda sejak 2-3 hari yang lalu ini.

Ilham Ainol said...

Tuan Rusdi.
Moga perujian-Nya diinsafi dan diredai. Memang sukar diterima namun segalanya berlaku atas kehendak-Nya. Segamat yang segar amat sememangnya terletak di wilayah lembangan dan pesisir sungai Segamat. Ia bertambah sarat andai hulunya dari Negeri Pahang sama-sama sarat dicurahi air hujan yang lebat dan lama. Andai itu berlaku dalam masa 48 jam, maka bersedialah untuk segala kemungkinan. Banjir, terperangkap, air dan bekalan elektrik dicatu, dan kekurangan makanan dan minuman. Ayuh! beringat-ingatlah. Namun kami bersyukur kerna masih selamat dan selesa di Bandar Putra ini. Amin.