Monday, May 14, 2012

Pameran Buku Antarabangsa KL 2 Mei 2011

Seperti biasa pentas utama di Dewan Merdeka ini disisip dengan pelbagai pengisian. Borak buku, pelancaran buku baharu, temu ramah penulis, pengenalan Bulan Bahasa Kebangsaan oleh DBP yang bakal diadakan pada bulan Oktober dan kegiatan-kegiatan lain yang pasti memeriah dan merancakkan PBAKL kali ini.

Penerbit Mc Graw Hill, antara penerbit buku yang 'kaya' dengan 'khazanah' dan koleksi buku-bukunya.

Penerbit Karangkraf juga tidak ketinggalan 'gah' dengan warna 'merah'. Di penjuru kanan ruang pameran  disediakan pentas untuk sesi wawancara, bicarawara, sudut bercerita, baca lewa sambil ketawa atau santai merakamkan nostalgia.


Kala di ITBM, saya sempat menyambar buku baharu seperti Kembara Sastera Nisah Haron, Perempuan Nan Bercinta nukilan Dr. Faisal Tehrani dan Malam Pertama karya Lutfi.  Saya juga diamanahkan untuk memilih buku-buku dan jurnal-jurnal berwasit dari berpuluh-puluh penerbit yang sempat dikunjungi.  Oleh jarak yang jauh dan kesuntukan masa, maka pemilihan dibuat agak tergesa-gesa, namun masih bersyukur kerna diberi 'nafas' yang berbaki untuk ke sana.  Terima kasih kepada saudara Zulkifli dan Azhar dari TOHOKU Enterprise kerana menaja makan tengah hari.  Mungkin lain kali, kami perlu ke sana awal sehari untuk 'memaksimakan' masa dan peluang. Insya Allah.

No comments: