Thursday, November 6, 2008

Jemputan...jemputlah...



Baru-baru ini saya banyak menerima undangan untuk menghadiri pelbagai majlis. Majlis perkahwinan, majlis Marhaban sempena Syawal mulia, majlis Rumah Terbuka sempena Syawal Al-Mubarak dan kenduri doa selamat. Terasa gembira dan seronok kerana dijemput untuk menghadiri majlis-majlis tersebut. Namun saya merasa sedih dan kecewa kerana cara dan kaedah yang digunakan oleh si berhajat agak mengecewakan. Kenapa?
Yang pertamanya salah seorang jiran saya yang tidak pernah menghadiri apa-apa keramaian atau majlis seumpama di atas di kawasan kejiranan kami telah menjemput saya untuk menghadiri Majlis Rumah Terbukanya pada 2 minggu lepas. Jiran saya tersebut ada datang mencari saya namun kerana pada waktu pejabat maka saya tiada di rumah, kerana tidak mahu datang kembali maka jiran saya itu hanya berpesan kepada pembantu rumah saya. Jadi,apa reaksi saya dan tindakan saya?
Saya rasa kecewa dan berkecil hati kerana mempunyai jiran yang sedemikian sibuk dan tidak prihatin. Nasib baik pada masa tersebut ipar duai dan ibubapa mertua saya singgah dan bermalam di rumah, maka saya mempunyai alasan untuk tidak menghadiri majlis tersebut.
Kes yang kedua pula, seminggu lepas saya telah menerima sekeping kad jemputan perkahwinan jiran saya. Jiran saya itu bakal mengadakan kenduri kahwin sulung bagi anak sulungnya. Namun, yang menjadi tanda tanya dan persoalan adalah tiada tertera nama atau alamat di luar kad dan di dalam kad jemputan tersebut. Saya merasa sangsi dan terngah kerana perkara cuai berlaku pada perkara yang sepenting itu. Pada mulanya saya enggan menghadirinya, namun jiran saya di sebelah rumah telah menjemput saya secara lisan. Oleh yang demikian, saya akhirnya menghadiri majlis tersebut.
Sehubungan dengan kedua-dua perkara di atas, saya mohon cadangkan agar kita perlulah peka, sensitif dan bersedia semasa menjemput jiran atau sahabat ke majlis-majlis yang tersebut di atas. Ini kerana perkara yang baik dan dianjurkan agama seandainya dibuat secara lewa bakal mengundang kekecewaan dan ketidak-puasan hati di pihak-pihak tertentu. Oleh itu, kita perlu memastikan nama dan alamat ditulis dengan jelas dan betul sebelum dihantar kepada penerima. Jua, kita hendaklah berbaik dan bertegur sapa dengan jiran tetangga kerana hanya ‘sejemput’ sahaja masa dan tenaga yang diperlukan untuk melakukakannya. Yang penting usaha ini mampu mengeratkan dan memanjangkan silaturrahim di antara jiran tetangga. Renung-renungkanlah!

No comments: