Tuesday, November 18, 2008

Waris Cinta Sakinah




Kesempatan cuti hujung minggu lepas telah saya manfaatkan sebaiknya dengan membawa keluarga bercuti sambil bersiar-siar di Bandar Hilir Melaka dan Ayer Keroh. Selepas menerima keputusan UPSR yang agak mendukacitakan Amira,puteri sulung saya, maka saya telah membawa Amira ke Melaka untuk menghiburkan hatinya yang sedang dirundung awan kekecewaan. Renyai-renyai airmata bergenangan kerna tidak tahan melihat kekecewaan merundung nasib puteri saya itu. Namun, sekarang Amira telah mulai lega dan dengan penuh reda menerima keputusan 4A 1B itu. Sebagai ayah pengalaman melihat anak sendiri ditimpa rusuhan resah dan gelisah amat menyakitkan. Namun, saya reda dan bersyukur dengan kehendak-Nya.
Seperti biasa destinasi yang ditujui sudah semestinyalah Mahkota Parade dan Dataran Pahlawan. Jika berkunjung ke sana, saya tidak akan melepaskan peluang untuk berkunjung ke toko-toko buku seperti MPH dan Popular Bookstore.
Saya sempat menyambar 3 buah novel remaja yang sememangnya telah lama dirancang untuk memilikinya. Novel-novel yang telah meraih HSKU anjuran Utusan Publications itu sering mengisi jadual perancangan saya untuk memperolehinya pada suatu hari nanti.
Warisnya Kalbu, Salju Sakinah dan Tarawikh Cinta akhirnya menjadi milik saya. Penulis-penulis yang semakin menyinar bintang di langit sastera tempatan sememangnya tidak mengecewakan. Penulis-penulis tersohor seperti Zaid Akhtar, Nisah Haron dan Sri Rahayu Mohd Yusop telah mulai mendapat tempat di penjuru rak buku peribadi, dan saya sering mengikuti perkembangan seni mereka.
Zaid Akhtar merupakan lulusan Universiti Jordan, Yarmouk. Saat ini mengajar di SMKA Segamat. Manakala Nisah Haron pula penulis sepenuh masa yang merupakan mantan peguam syarie. Bagi Sri Rahayu pula, beliau berasal dari Tanjung Karang pernah memenangi anugerah HSKU sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Anugerah Sayembara telah dijadikan wahana bagi penulis-penulis muda dan berbakat memperkenalkan diri dan mengasah bakat.

1 comment:

Anonymous said...

Salam Ainol,

Terima kasih kerana membaca tulisan-tulisan saya.

Sri Rahayu Mohd Yusop