Tuesday, March 8, 2011

Kembara Daksina - Antologi Cerpen dan Puisi



Syukur Tuhan kerna mengizinkan Kembara Daksina - Antologi Cerpen dan Puisi titipan staf UiTM Johor dan UiTM Melaka berjaya dizahirkan akhirnya. Penerbitan sulung PPJ Segamat dengan kerjasama PPJ dan semua pihak amatlah mengagumkan, paling tidak menggembirakan hati semua yang terlibat.
Sebelum menjejakkan kaki di jeti Kg Mukut, Pulau Tioman yang dilatari Gunung Semukut yang berdiri megah dan indah. Kami sudah mulai menulis dan menghasilkan cerpen dan puisi untuk diserahkan kepada Pn Nisah Haron dan Dr. Siti Zainon Ismail untuk diulas dan dinilai.
Sesampai di Kg Mukut, para pembimbing bengkel telah menumpahkan segenap pengalaman dan ilmu bagi memantapkan karya peserta. Seusai bengkel, para peserta dikehendaki memurnikan karya masing-masing untuk diterbitkan.  Alhamdullilah, setelah 8 bulan berlalu, buku kembara rasa dan idea yang sempat dilahirkan di rawang daksina ini berjaya diluncur-jayakan akhirnya.
Segala penat lelah dan proses yang teramat memakan masa dan tenaga ini berjaya juga disempurnakan dengan pengglembengan usaha semua pihak. PPJ, PPJ Segamat, UPENA dan pihak atasan UiTM Johor telah sedikit banyak menyokong dan mendanai penerbitan buku KD ini. Di samping itu, setiap penulis juga bermurah hati mengeluarkan wang sendiri demi mencukupkan kos penerbitan. Tanpa usaha dan kepercayaan semua maka buku ini tidak mungkin bakal terbit. Anggaplah ia sebuah hasil yang terlahir atas cinta luhur kita kepada bahasa dan sastera bangsa Melayu.
Kulit depan buku yang dilatari Gunung Semukut ternyata menggamit perasaan dan mengimbau kenangan indah yang sempat dimesrai dan dihayati.
Syabas semua!.

No comments: