Monday, June 27, 2011

Cetusan Wacana Siri II

Tarikh         :     2 Julai 2011
Masa          :     8.30 pg - 1.30 ptg
Tempa        :     Perpustakaan Awam Johor Cawangan Segamat
Penceramah:     Abdul Talib Mohd Hassan, Baharuddin Kahar dan Zaid Akhtar
Perasmi       :     YB Datuk Haji Ayub Bin Rahmat

Umbara Kata

Program Cetusan Wacana diteruskan buat kali kedua bagi melestarikan seni penulisan kreatif dan sastera bangsa Melayu. Program yang diterajui oleh PPJ dan UPENA Johor cuba mengaktifkan kembali aktiviti seni dan sastera setempat. Kali ini buku Kembara Daksina-Antologi Cerpen dan Puisi, hasil cetusan karya staf UiTM dari kampus Segamat dan Melaka telah terpilih untuk diwacanakan. Buku ini terzahir seusai Bengkel Penulisan Kreatif ke-4 di Kampung Mukut, Pulau Tioman tanggal 22-24 Jun 2010 tahun lepas.
Pembicaraan buku ini bakal memanfaatkan khususnya staf dan pelajar UiTM dan para pencinta, penggemar dan penulis karya kreatif seputar daerah Segamat amnya. Selain memperkenalkan PPJ kepada khalayak yang dahagakan akitiviti seni sastera, makanya ia juga berusaha memartabatkan bahasa dan budaya bangsa yang semakin terpinggir dan digerhanai globalisasi dan sikap apati. PPJ Segamat merasa terpanggil untuk menjadi penghubung dan perancak aktiviti seni sastera dan seterusnya melahirkan pelapis bagi meneruskan perjuangan seni sastera yang panjang dan melelahkan ini.
Perkongsian bitara dan berterusan daripada pelbagai pihak seperti YB Datuk Ayub Rahmat, PPJ, Perpustakaan Awam Johor Daerah Segamat, UMNO Cawangan Bandar Putra Fasa 1, Persatuan Bahasa Mandarin UiTM Johor dan DBP Wilayah Selatan ternyata amat membanggakan dan melegakan. Diharapkan pengglembengan usaha daya yang terarah dan terancang ini bakal memberikan sinar pengharapan kepada khalayak yang prihatin dan cintakan bahasa dan budaya bangsa.

No comments: