Wednesday, October 5, 2011

Seputar Karenah Sang Penulis




Saya pernah ditanya, bagaimana cara saya menulis? Bagaimana saya mendapat ilham untuk menulis? Adakah tulisan saya sama dengan apa yang terilham pada awalnya? Bla.Bla.Bla.
Jawapan saya ringaks(mungkin bagi saya). Banyakkan membaca, merenung dan memerhati!
Saya pernah terilham beberapa ayat atau isi cerita saat saya menggumuli karya-karya yang tersangat mesra dan akrab dengan naluri saya. Buku-buku seperti Ilham di tepi tasik, dan Dari Salina ke Langit Petang, karya nukilan A. Samad Said, juga Catatan karya Latiff Mohidin, yang sejujurnya saya kunyah dan mesrai.
Malahan kini dengan adanya blog, pada waktu lapang saya akan meloncat dari satu blog ke blog yang disenangi untuk menyelak-baca hasil tulisan pemblog-pemblog yang serasi dan disegani tahap ilmunya(sekurang-kurangnya bagi saya).
Selain daripada itu, dengan izin isteri saya akan menghadiri bengkel penulisan kreatif untuk menimba sebanyak mungkin telaga pengalaman dan mendalami perigi ilmu yang sentiasa gagal dipenuhi. Di sana saya bakal berpeluang mendekati para penulis mampan dan baharu untuk berkongsi pengalaman dan mencambah idea. Juga, menjalinkan persahabatan.
Kini, selaku ketua penerbitan universiti, saya gunakan kesempatan ini sebaiknya untuk menerbitkan karya bersama-sama rakan seperjuangan. Di samping itu, kesempatan ini juga memungkinkan saya mengadakan jaringan dengan Universitas Indonesia untuk menganjurkan Konferensi Ekonomi dan Bisnes Islami pada tahun hadapan di Melaka.
Sebenarnya banyak peluang terentang di hadapan kita. Kita hanya perlu rajin memetik peluang-peluang yang mengguyuri kehidupan kita. Itulah nikmat yang diturunkan kepada kita oleh-Nya.
Sesungguhnya saya mensyukuri nikmat-Nya, dan akan sebijaknya melaburkan peluang yang ada. Saya juga akan berkongsi dengan staf-staf muda dan rakan-rakan yang sealiran demi melestarikan seni sastera bangsa. Meskipun sumbangan ini kecil namun mengesankan di nubari. Amin!

No comments: