Thursday, July 3, 2008

Gandhi Itu Simbol Kesederhanaan

Pada suatu hari, sejurus selepas menaiki sebuah keretapi, salah satu kasut Gandhi terlucut lalu terjatuh ke atas landasan. Beliau tidak berupaya mengambilnya kerana keretapi sudah mulai bergerak. Kemudian, para sahabatnya hairan melihat akan gelagat beliau pada masa itu; beliau dengan tenang menanggalkan sebelah lagi kasutnya lalu melemparkannya ke atas landasan agar ia jatuh berhampiran dengan kasut yang terjatuh tadi. Salah seorang penumpang bertanya dan beliau menjelaskan bahawa “bagi sesiapa yang terjumpa kasut itu nanti bakal memiliki sepasang kasut yang boleh digunapakai.”
Melalui pengkisahan kecil di atas kita boleh membuat beberapa rumusan berkaitan sifat mulia seorang pemimpin India yang agung dan amat berjasa.
Pertama kali, beliau telah mempamerkan sikap tidak mementingkan diri. Meskipun beliau berada di dalam suasana segenting itu, malah dalam suasana yang “merugikan” ternyata beliau masih sempat menyerahkan barang milik peribadinya kepada orang yang lebih memerlukannya. Biarpun beliau bakal menghadapi kesulitan, dan barangkali mendepani situasi yang “janggal” maupun “memalukan”. Sikap suka menolong yang bersungguh yang dizahirkannya bukan untuk menunjuk-nunjuk atau bermegah-megah sebaliknya ia tindakan spontan yang luhur terbibit lalu meranum hasil daripada didikan jernih dan santun semenjak dahulu lagi.
Dari sisi lain pula, gemar berkongsi merupakan sikap santun yang terpuji. Beliau tahu, kekadang barang yang dimiliki bukan milik kita seorang secara mutlak. Oleh itu, perlakuan perkongsian itu mampu menyuluh sinar bahagia di sanubari yang terkadang “digelitakan” oleh sikap tamak dan haloba.
Selain daripada itu, sikap memberi dituntut oleh agama kerana tangan yang memberi itu lebih baik daripada tangan yang menerima. Orang yang berada dan mampu dianjurkan menyerahkan sebahagian daripada harta miliknya kepada mereka yang berhak menerimanya. Masyarakat yang saling membantu mampu melahirkan masyarakat yang harmonis dan berkasih-sayang yang tidak “kemarau” hatinya kepada penderitaan orang lain maupun “kosong” jiwa-raganya kepada kejadian ketidaksamarataan dan ketidakadilan yang melata di depan mata.
Seterusnya sikap optimis yang terkesan mendorong semangat untuk mara ke hadapan. Ia juga mampu mempengaruhi orang di sekeliling memajukan diri meskipun kepayahan melingkar jiwa, morale terbenam di dasar lara dan kekurangan serta kecacatan diri membantutkan usaha-daya. Menggengam erat sikap optimis ini mampu menepis segala kekurangan yang membelenggu diri lalu pantas menyemarakkan hasrat untuk membebaskan diri demi menuju ke gemilang jaya.
Pemimpin yang mulia dan berwawasan memakai “baju” aspirasi untuk diikuti dan diteladani oleh sang rakyat jelata. Gandhi memimpin sambil menjunjung sikap kesederhanaan dan berperikemanusiaan kepada rakyatnya. Beliau juga meniup angin perubahan kepada “hati” manusia agar mereka jadi yang terbaik, terbilang dan mulia. Beliau yakin bahawa manusia akan lebih “kaya” pabila mereka ringan memakai “baju ehsan” selembut sutera; menyarung “seluar jiwa” seindah bidadari; dan dilengkapi sepasang “sepatu” selesa bersendi hukum menjujung buana di jemala waras berwawasan, yang terpenting berakar budaya mendukung bangsa. Setelah “didandan” dan “diadun” maka berjalan megah di pentas buana penuh bergaya meskipun rezeki yang diraih sekelumit cuma dan poket terisi separuh penuh. Namun, hati menguntum senyuman puas di taman jaya manakala bahtera kehidupan dilayari bahagia,dan dengan penuh keyakinan dan kemegahan. Benar kata Gandhi, “Kamu adalah agen perubahan yang kamu dambakan bertiup kencang tapi “mesra” di buana penuh pancaroba ini.”

No comments: