Tuesday, August 12, 2008

Pertandingan Baca Puisi Pelbagai kaum Peringkat IPT

Tanggal 12 Ogos 2008 jam 10.00 pagi bertempat di Dewan Sri Temenggung, UiTM Johor telah berlangsung dengan penuh gilang-gemilang Pertandingan Baca Puisi Pelbagai Kaum Peringkat IPT Awam/Swasta Bagi Zon Selatan. Pertandingan ini adalah kerjasama di antara Dewan Bahasa dan Pustaka dengan UPENA UiTM Johor yang julung-julung kali diadakan.

Pada awalnya 7 kumpulan yang mewakili 7 buah IPT dari zon Selatan bakal menyertai pertandingan tersebut namun pada saat pertandingan diadakan hanya 3 kumpulan yang hadir. Ketiga-tiga kumpulan tersebut terdiri daripada Kolej Yayasan Melaka, Institut Perguruan Temenggung Ibrahim dan Universiti Teknologi MARA Johor.




Setiap kumpulan mestilah dianggotai dari 3 kaum yang terdapat di sesuatu IPT. Bagi kumpulan Kolej Yayasan Melaka dan Institut Perguruan Temenggung Ibrahim -kumpulan mereka terdiri daripada kaum Melayu,Cina dan India manakala kumpulan UiTM Johor terdiri daripada kaum Melayu, Kadazan-Dusun dan Iban. Setiap kumpulan dikehendaki menyampaikan 2 buah puisi yang terdiri daripada satu puisi moden dan satu lagi puisi tradisional. Para peserta diberi masa 15 minit untuk mendeklamasi dan mendendangkan puisi-puisi yang terdapat di dalam senarai pihak penganjur.

Persembahan akan dinilai dari segi kelancaran, penghayatan dan keharmonian puisi-puisi yang dideklamasikan dan didendangkan. Kelancaran penyampaian bermaksud bait-bait puisi mestilah dihafal agar puisi dapat dideklamasikan selancar dan sebaik mungkin. Manakala penghayatan pula bermaksud memahami tema,maksud setiap perkataan dan keseluruhan mesej yang hendak disampaikan dalam sesebuah puisi. Tanpa penghayatan yang baik dan mendalam maka puisi yang dideklamasikan akan menjadi hambar dan tidak menarik. Bagi sisi keharmonian pula,ia bermaksud vokal dan bahasa badan yang digunalkan mestilah selari dengan tema dan maksud keseluruhan puisi agar ia sentiasa harmonis dan manis didengar. Selain daripada itu, bagi puisi tradisional pula kelunakan dan kemerduan menjadi daya tarikan yang tinggi kepada panel hakim. Ini kerana puisi tradisional bertujuan menghiburkan dan sedaya upaya ‘menggoda’ tumpuan para penonton untuk terus menghayati persembahan dan pengajaran yang diselitkan dalam sesebuah puisi tradisional seperti syair,gurindam dan seloka.

Barisan para hakim yang bijaksana terdiri daripada Tuan Haji Shafiai, Puan Zaiton dan Encik Shamsudin. Ketiga-tiga hakim tersebut sememangnya berkelayakan dan berpengalaman dalam usahadaya sedemikian. Tuan Haji Shafiai sekarang berkhidmat dengan Yayasan Warisan Johor, manakala Puan Zaiton dari Bahagian Perkembangan Kesusasteraan Bandingan,DBP Kuala Lumpur, dan saudara Shamsudin merupakan penulis terkenal yang memakai nama pena Sham Al-Johore.




Seusai pertandingan dua buah persembahan telah dihidangkan yakni nyanyian dan tarian zapin Sarawak. Saudara Mohd Safwan telah mendendangkan 2 buah lagu yang bertajuk Ayah dan Ibu, dan Joget Kenangan Manis. Kedua-dua buah lagu tersebut pernah dipopularkan oleh Allahyarham Sudirman Haji Arshad. Peserta persembahan terdiri daripada pelajar-pelajar UiTM Johor sendiri. Selingan yang disediakan berjaya menghiburkan para hadirin sambil menantikan keputusan para hakim.

Tepat jam 12.40 tengah hari maka acara penyampaian hadiah dilangsungkan. Tempat ketiga disandang oleh kumpulan Institut Perguruan Temenggung Ibrahim, manakala Naib Johan dirangkul oleh kumpulan Kolej Yayasan Melaka, dan gelaran Johan dianugerahkan kepada kumpulan UiTM Johor. Hadiah pendeklamator terbaik sebulat-suara diberikan kepada saudari Grace Gamitat daripada Kumpulan UiTM Johor. Saudari Grace berjaya membawa pulang wang tunai bernilai RM150. Johan membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM1000, manakala Naib Johan menggenggam wang tunai bernilai RM700,dan tempat ketiga menerima wang tunai sebanyak RM500. Selain hadiah wang tunai,para peserta juga diberikan hadiah penyertaan berbentuk hamper yang bernilai RM70. Dengan itu, kumpulan UiTM Johor bakal mewakili zon selatan untuk ke Pertandingan Baca Puisi Pelbagai kaum Peringkat IPT Awam/Swasta Peringkat Kebangsaan di Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur pada bulan Oktober 2008.


1 comment:

Unknown said...

hurm..
betul juga pendapat laoshi tuh.. ye lah masing2 ade pendapat dan hak untuk menentangkan.. jadi terpulanglah individu itu nak meletakkan keputusan atau pandangan mereke..

tiada yang misterinye laoshi.. huhuu.. :-p
hanya individu tuh jerk yang tahu.. hehehe..
bak pepatah siti nurhaliza BIARLAH RAHSIA.. huhu..