Friday, August 29, 2008

Solat Hajat SK Bandar Putra

Malam semalam saya berkesempatan menghadiri Majlis Solat Hajat di Sekolah Kebangsaan Bandar Putra, Segamat. Majlis tersebut dianjurkan oleh pihak sekolah bagi memohon limpah kurnia dan inayah Allah swt agar pelajar-pelajar Tahun 6 SK Bandar Putra berjaya memperoleh 5 A dalam Ujian Peperiksaan Sekolah Rendah yang bakal diadakan pada 9 September 2008 depan.
Amira,puteri kesayangan dan kebanggaan saya bakal menduduki peperiksaan tersebut. Amira telah berjanji akan berusaha bersungguh-sungguh dan berhasrat mendapat keputusan 5 A dalam UPSR yang bakal tiba. Saya berbangga dan berpuas hati dengan pencapaiannya kerana Amira telah memperoleh 5 A dalam peperiksaan baru-baru ini.
Keputusan saya dan isteri untuk mencari seorang guru tusyen Bahasa Melayu untuk mengajar Amira seminggu sekali ternyata membuahkan hasil. Selama ini pencapaian Amira dalam mata pelajaran Bahasa Melayu agak tidak konsisten. Namun, berkat usaha Cikgu Hasan dan kegigihan yang dipamerkan oleh Amira maka pencapaiannya semakin memberangsang,juga berjaya mengikis kebimbangan kami. Syabas Cikgu Hasan dan Amira!
Majlis dimulakan dengan solat Maghrib berjemaah di surau sekolah pada jam 7.16 malam. Ustaz Amran Syukor telah mengimamkan solat Maghrib. Seusai solat, jemaah dipimpin oleh ustaz Amran untuk membaca Yasin, kemudian bertahlil semoga usaha kita selama ini diberkati dan diredai. Pihak sekolah telah menyediakan air mineral dan kismis untuk diberikan kepada semua pelajar. Gurubesar SK Bandar Putra iaitu Tuan Abdul Rahman bin Ibas telah menceritakan bahawa seorang professor Jepun pernah mengkaji molekul-molekul air yang dibaca dengan bismillahirrahmanirrahim dengan air yang tidak dibaca dengan bismillahirrahmanirrahim. Beliau mendapati bahawa molekul-molekul air yang dibaca dengan bismillahirrahmanirrahim ternyata berbeza bentuk dan sifatnya. Ia membuktikan satu kelebihan dan mukjizat mengenai kebesaran ayat-ayat suci Al-Quran.
Seusai majlis membaca Yasin dan tahlil, kami menunaikan solat Isyak berjemaah pada jam 8.45 malam. Selesai solat Isyak kami beramai-ramai mengerjakan solat Hajat dan seterusnya memohon keredaan dan keampunan Allah swt agar pelajar-pelajar tersebut memperoleh 5 A seperti yang disasarkan dan diidamkan semua. Selepas solat Hajat, ustaz Amran memohon agar semua jemaah berdiri sambil bermarhaban bagi memberi laluan kepada acara bersalaman di antara ayah dengan anak lelaki;ibu dengan anak perempuan; pelajar dengan guru-guru dan seterusnya ayah dengan anak perempuan dan ibu dengan anak lelaki masing-masing. Suasana hiba dan kesyukuran menyelubungi segenap nubari ayah dan ibu serta anak-anak mereka. Restu dan kata-kata perangsang daripada ayah dan ibu kepada anak-anak amat bermakna meski berbaur kepiluan dan kesayuan. Namun saat tersebut merupakan satu pengalaman yang indah, manis dan sukar dikikis daripada sirah kehidupan ini.
Saya sentiasa mendoakan agar Amira memperoleh keputusan yang dicitakan. Sebelum Amira mencapai kejayaan tersebut saya sentiasa berpesan kepadanya agar tidak meringan-ringankan solat 5 waktu. Di samping itu usaha yang berterusan dan konsisten juga penting bagi memastikan ilmu yang ditimba cekal kekal di dalam minda dan nubari. Hanya Allah yang Maha Mengetahui dan Memahami.
Allahuakbar!

1 comment:

Balkish said...

Tahniah Amirah, Ainol and Haniza